بیانیه مشترک کانادا، استرالیا و نیوزلند: جمهوری اسلامی «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» در خاورمیانه را متوقف کند

این بیانیه با موضوع «نیاز به آتش‌بس فوری در غزه و خطر گسترش جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل» به امضای نخست‌وزیران این ۳ کشور رسید

گروهی از شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران در یمن- ایندیپندنت فارسی از تصویر AP

کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند در بیانیه‌ای مشترک، ضمن انتقاد از حمله نظامی سپاه پاسداران به خاک اسرائیل در تاریخ ۲ فروردین، از جمهوری اسلامی خواستند تا به اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در خاورمیانه و حملات گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در کشورهای دیگر خاتمه دهد.

در این بیانیه با موضوع «نیاز به آتش‌بس فوری در غزه و خطر گسترش جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل» که به امضای نخست‌وزیران این ۳ کشور رسید، آمده است: «وضعیت غزه فاجعه‌بار است. تداوم رنج این انسان‌ها غیرقابل قبول خواهد بود و نمی تواند ادامه یابد. ما همچنان در محکوم کردن حماس به‌خاطر جنایات ۷ اکتبر و اقدامات تروریستی مداوم این گروه متحدیم. حماس باید سلاح‌های خود را زمین بگذارد و همه گروگان‌ها را آزاد کند. ما هیچ نقشی برای حماس در اداره آینده غزه نمی‌بینیم.»

کانادا، استرالیا و نیوزلند، همچنین از مقام‌های اسرائیل خواستند تا به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی احترام بگذارد و با بیان اینکه «غیرنظامیان فلسطینی نباید بهای شکست حماس را بپردازند»، به دولت نتانیاهو پیشنهاد کردند تا بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حفاظت از جان غیرنظامیان را ضروری بشمارد.

در ادامه بیانیه مشترک سه کشور متحد ایالات متحده آمریکا همچنین آمده است: «آتش‌بس فوری به شدت مورد نیاز است. غیرنظامیان باید محافظت شوند و برای حمایت از حقوق انسانی آنان، نیاز به تقویبت مداوم جریان کمک‌رسانه در سراسر غزه است. ما کاملا پشتیبان توافق آتش‌بس جامعی هستیم که از سوی رئیس‌جمهوری بایدن ترسیم شد و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آن را تایید کرد. ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که با این توافق موافقت کنند، زیرا هرگونه تاخیر، تنها باعث از دست رفتن جان‌های بیشتری می‌شود.»

این درحالی است که جرمی لیبلر، رییس فدراسیون صهیونیست استرالیا، ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، با انتقاد از آن گفت دولت استرالیا نمی‌تواند در شرایطی که از اسرائیل می‌خواهد به‌طور یک‌جانبه به جنگ غزه پایان دهد، انتظار داشته باشد تا حماس هم برچیده و نابود شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه چهارم مرداد در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید، بر لزوم برقراری آتش‌بس در جنگ غزه تاکید کرده بود.

اکنون این سه کشور می‌گویند به اینکه در مسیری برگشت‌ناپذیر برای دستیابی به راه‌حل دو کشوری میان اسرائیل و فلسطین فعالیت کنند، متعهدند و می‌خواهند شاهد این باشند که در آینده‌ای نزدیک، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به طور امن در مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی زندگی کنند، زیرا این اتفاق را «تنها گزینه واقع‌بینانه برای دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار» در این منطقه می‌دانند.

کانادا، استرالیا و نیوزیلند، همچنین از اسرائیل خواستند تا به نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری احترامی واقعی بگذارد و به گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری که بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است، خاتمه دهد و از وسعت آن‌ها بکاهد و در راستای رسیدن به توافقی دوجانبه تلاش کند.

اما در بخش دیگری این بیانیه، با اشاره به حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حماس و حزب‌الله آمده است: «ما به شدت نگران دورنمای تشدید تنش‌ها در سراسر منطقه‌ایم. ما حمله ایران به اسرائیل در تاریخ ۱۳ و ۱۴ آوریل را محکوم می‌کنیم و از ایران می خواهیم از اقدامات بی‌ثبات کننده بیشتر در خاورمیانه خودداری کند. از ایران و گروه‌های وابسته به آن مانند حزب‌الله می‌خواهیم تا حملات خود را متوقف کنند. ما همچنین اقدامات بی‌ملاحظه حوثی‌ها، از جمله حمله بی‌رویه هواپیماهای بدون سرنشین آن‌ها به تل آویو و حملات مداوم به کشتی‌های بین‌المللی را محکوم می‌کنیم.»

در بخش پایانی بیانیه کانادا، استرالیا و نیوزیلند هم آمده است که مقام‌های این کشورها به‌شدت از آغاز جنگی گسترده میان اسرائیل و حزب‌الله نگران‌اند، چون می‌تواند به در این دو کشور «آواره شدن هزاران اسرائیلی در امتداد مرز شمالی و هزاران لبنانی در امتداد مرز جنوبی» منتهی شود و همچنین جان ده‌ها هزار غیرنظامی را در لبنان و اسرائیل، در معرض خطر قرار دهد.

کانادا، استرالیا و نیوزیلند تاکید کردند: «این تشدید خصومت‌ها نشان می‌دهد که چقدر وقوع آتش‌بسی فوری در غزه ضروری است. ما از همه بازیگران درگیر این جنگ می‌خواهیم تا خویشتن‌دار باشند و تنش‌زدایی کنند. ما از تلاش‌های دیپلماتیک برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کنیم. آغاز جنگی در مقیاس وسیع‌تر، پیامدهای فاجعه‌باری برای اسرائیل و لبنان و برای غیرنظامیان در سراسر منطقه خواهد داشت.»

در یک هفته اخیر و هم‌زمان با حضور نتانیاهو در آمریکا، درگیری‌های نظامی در غزه افزایش یافته و احتمال گسترش درگیری‌ها در خاک لبنان، از نگاه بسیاری از کارشناسان بسیار زیاد ارزیابی شده است. روز چهارشنبه سوم مرداد نیز حملات نظامی جدید ارتش اسرائیل به غزه موجب شد تا هزاران فلسطینی مجبور به ترک خانه‌های خود شوند. اسرائیل مدعی است که سران حماس با مخفی کردن تجهیزات نظامی خود میان مناطق مسکونی، عامل اصلی کشته و زخمی شدن هزاران فلسطینی در حدود ۹ ماه اخیر بوده‌اند.

بیشتر از جهان